top of page

לזכרו של ד"ר ג'ראר זוננס

ד"ר ג'ראר זיינס

דברים לזכרו מאת ד"ר שאול נבון

ג'ראר המטפל בהיפנוזה. ג'ראר המהפנט, תרתי משמע. מי שזכה לפגוש את ג'ראר בסדנאות שהעביר ובפורומים שונים של האגודה הישראלית להיפנוזה, - באמת זכה,   כי ג'ראר המטפל בהיפנוזה הוא ג'ראר מזן מיוחד.

מה יש בו בג'ראר המהפנט שעושה אותו גדול בהיפנוזה. אזכיר ששה מאפיינים מרכזיים של סגנון הטיפול בהיפנוזה של ג'ראר:

ראשית, יצירתיות. ג'ראר הפוגש את המטופל, כבר בדקות הראשונות רוקם ביד אומן את הנרטיב ההיפנוטי שיאמר למטופל כסוגסטיות מחוללות שינוי. יש לג'ראר טביעת עין מופלאה על המטופל עם יכולת מחודדת של הקשבה למילים של המטופל אותם יחזיר לו ג'ראר "עטופים" בסוגסטיות מחוללות שינוי. 

שנית, יכולת יצירת השינוי - הריפוי - השיפור - ההחלמה. לא עוברת דקה ראשונה של המיפגש עם המטופל בהיפנוזה עם ג'ראר, כבר יש לג'ראר תכנית אסטרטגית בראש איך ליצור שינוי פסיכותרפויטי. הוא משתמש בכל מה שיש למטופל בבואו לטיפול בהיפנוזה: המראה, הלבוש של המטופל, שפת הגוף שלו, מילות מפתח, דימויים של המטופל, ההסטוריה שלו עם הבעיה, דרכי הפתרון שניסה המטופל עם הבעיה שלו, ועוד.

שלישית, אומנות הנאום, או אם תירצו - אומנות מתן הסוגסטיות למטופל שיחוללו את השינוי התרפויטי. אינני יודע אם אתם יודעים - אבל ג'ראר יכול לדבר 3 שעות ברציפות, דיבור היפנוטי אל המטופל כדי להכניס את המטופל לטראנס היפנוטי. ועכשיו יש שני אנשים בטראנס: ג'ראר אומן המילה והנאום, והמטופל היושב לו שמוט על הכסא כשהוא בטראנס. אומנות הנאום של ג'ראר, בזמן ההיפנוזה,  נעשית בשיטה עקיפה. ג'ראר מתחיל לדבר עם המטופל כשהוא מספר לו סיפור ובתוך הסיפור ג'ראר מכניס רמזים, מטפורות ורצף של אירועים מחיי המטופל מה שעושה את השינוי התרפויטי.

אתם יודעים, שבכנסת ישראל יש מושג שנקרא נאום פיליבסטר.

פיליבסטר (אנגלית: Filibuster) הוא תמרון פוליטי, שתכליתו לעכב ביצוע של מהלך מדיני בבית המחוקקים באמצעות שיטות שונות למשיכת זמן.

מקור השם הוא במילה הספרדית "filibustero", שפירושה שודד ים. באמצע המאה ה-19 כונו בשם זה ימאים שכירי חרב, בעיקר אמריקאים, שניסו להשתלט על שטחים באיים הקריביים, בדרום אמריקה ובמרכזה. ברבות השנים המונח פיליבסטר קיבל משמעות חדשה – נאום ממושך.

תאמינו לי, ג'ראר יכול לשים בכיס הקטן כל  נואם בכנסת ישראל ולמשוך זמן כמה שידרש, שעה, יום, שבוע, חודש ועוד. ראיתי את ג'ראר מדבר בלי פסיק ונקודה למטופל בסדנא שהשתתפנו בה יחד בהנחיתו של מוריס קליינהאוז - וואו - זה היה מרשים.

רביעית, יכולת אסוציאטיבית מדהימה. כן, לג'ראר יש יכולת אסוציאטיבית גם מילולית וגם חזותית מדהימה. הוא יכול מכלום, ממילה, מדימוי חזותי, מביטוי שפתי זה או אחר - לפתח את הכלום הזה לדיבור רציף ומרשים שג'ראר טווה באומנות ובעדינות מירקם של חיים שלמים בתוך הטיפול בהיפנוזה. אצל ג'ראר - דבר גורר דבר, דימוי גורר דימוי, עניין גורר עניין - הוא טווה רשת עדינה העוטפת את הפרפר - המטופל מבלי שהוא יודע בכלל שהוא עטוף ברשת התירפויטית. או אז - אין למטופל שום יכולת אחרת - אלא רק לצלול לתוך הטראנס ההיפנוטי ולהתחיל להתרפא.

חמישית, אלגנטיות ושרם אישי. כן, יש לו את זה. יש לו את השרם האישי של בן התרבות הצרפתית, האלגנטיות בתוך חדר הטיפול, ולא פחות מכך, גם אלגנטיות מחוץ לחדר הטיפול. במיפגש הביאישי הוא יוצר קירבה על-ידי יצירתיות, קירבה ממקום שרמנטי, ואין צורך להתבייש בכך - רצון או שמא צורך להתחבב על זולתו במיפגש הבינאישי.

ששית, נשים. לא מה שחשבתם. כאשר פוגש אשה הוא ממריא אל על עם מחמאות שרמנטיות. דון ג'ובאני במיטבו מהאופרה של מוצרט, או דון חואן בספרות הכתובה. עד שלא יסתיים הכיבוש המילולי – ואני מדגיש: מילולי בלבד, על-ידי דון חואן ג'ראר- לא הסתיימה המלאכה ולא הונחו כלי הנשק, אבל אצל ג'ראר זה תמיד  עם השושנה או הפרח בקצה הרובה. אכן, רומנטיקן שרמנטי ללא תקנה הוא יקירנו ג'ראר. יש לו את היכולת המופלאה לצייר את הרקע, ליצור את האוירה, לרקום את תכנית הפעולה ולהשמיע את הטונים המתאימים.

למדתי ממך רבות על היפנוזה ואני משתמש עד היום בשיטות וטכניקות היפנוטיות שראיתי אצלך.

איחולי ג'ראר יקירי להמשך כיבושים ואל תשכח את הפרח בקצה הרובה!

אני אוהב אותך!

יהי זיכרך ברוך!

שאול נבון

 

bottom of page